Colin McRae Rally 04 - recenzja gry - 4.1 out of
5
based on
30 votes
- Szczegóły
-
Kategoria: Recenzje Gier
-
Opublikowano: wtorek, 30, listopad 1999 01:00
-
MATchlesS
-
Odsłony: 6616
Colin McRae Rally 04 - recenzja gry
Colin McRae Rally to jedna z najlepszych i najpopularniejszych serii o rajdach samochodowych. Niedawno wyszła najnowsza odsłona owej serii zatytułowana Dirt. Gra jest obecnie chyba najlepszą samochodówką na rynku, głównie ze względu na dużą ilość trybów oraz rewelacyjną grafiką (którą swego czasu porównywano do rzeczywistości). Jednak w tej recenzji skupię na jednej z poprzednich części, która do czasu premiery Dirt'a była (w opinii niektórych nadal jest!) uważana za najlepszą część serii. Mam na myśli oczywiście Colin McRae Rally 04.
Gra w dniu premiery zdetronizowała całą konkurencję. Nawet nowsza część oznaczona numerkiem 05 jest od niej gorsza pomimo, że wprowadziła kilka naprawdę fajnych pomysłów. Co sprawia, że gra jest tak wyjątkowa? Zapraszam do recenzji!
Realizm i jego brak
Seria Colin McRae Rally zawsze miała na celu dać graczowi jak najwięcej przyjemności (chociaż Dirt trochę "spoważniał"). Tak więc sposób prowadzenia auta jest bardzo uproszczony, a realizm to sprawa drugorzędna. Tak właśnie jest w czwórce - auta wręcz ślizgają się nawet na betonie (ale bez przesady), dzięki czemu sterowanie pojazdem jest banalne. W grze nie ma także żadnych wskaźników, które pokazywały stan zdrowia kierowcy (tak jak, np: w Richard Burns Rally albo gier z serii Xpand Rally). Jednakże w grze znalazło się dość dużo miejsca na elementy realizmu. Przede wszystkim są to zniszczenia - nie tylko je widać, ale również je czuć! Uszkodzony silnik = mniejsze przyspieszenie i prędkość maksymalna, a awaria układu kierowania = utrudnione skręcanie. Czasem także dostaniemy małe surprise, czyli zgaśnięcie silnika - trzeba na nowo odpalić samochód. Widzimy także różnicę w prowadzeniu aut z napędem na cztery koła (4WD) i dwa koła (2WD). Warto wspomnieć, że co dwa OS'y możemy naprawiać auto, jednak z reguły nie starcza czasu na naprawę wszystkich elementów. Oczywiście w menu ustawień auta mamy pełno opcji związanych ze skrzynią biegów, oponami, amortyzatorami itd., więc każdy może dostosować ustawienia samochodu do swoich potrzeb. Ta mieszanka uproszczeń i elementów realizmu zdaje egzamin. Dzięki temu Colin McRae Rally 04 spodoba się każdemu - fanowi realizmu i osobie, która po prostu chce się odprężyć po ciężkim dniu.
Tryby gry
W grze mamy typowa karierę. Średni poziom trudności nie powinien sprawić większości problemów, dla zawodowców przeznaczony jest wyższy, który wymaga już nie małych umiejętności w prowadzeniu auta. Na początku kariery wybieramy czy chcemy kierować pojazdem z napędem na dwa koła (wolniejsze i łatwiejsze) czy cztery (trochę trudniejsze). Potem oczywiście wybieramy ulubiony samochód (najlepiej kilka razy przejechać w wolnym wyścigu, aby wybrać odpowiednie auto). Wybór jest dość duży, tym bardziej, że dużą ilość aut można odblokować wygrywając Mistrzostwa - na początku mamy, np: Fiata Punto, Subaru Imprezę oraz tradycyjnie Forda Focusa. Do przejechania mamy kilkadziesiąt tras, każda trwa średnio 2,5 minuty. Przemierzamy drogi, m.in: Australii, Wielkiej Brytanii i Finlandii, każdy rajd jest podzielony na kilka OS'ów. Kariera starcza na kilka dni, potem możemy spróbować ją przejść samochodem z innym napędem, bo różnica jest dość duża. A warto wygrywać jak najwięcej, bowiem dostajemy wtedy nowe trasy i samochody. Pomiędzy rajdami bierzemy udział w testach, w których możemy zdobyć unikalne części do naszego samochodu. Niestety sprawdziany te nie należą do łatwych i czasem naprawdę trudno zdobyć upgrade.
Jeśli mamy partnera do gry, możemy z nim zagrać poprzez podzielony ekran - emocji co nie miara.
Trasy
To jedna z największych zalet gry. Trasy w każdym kraju są dokładnie odwzorowane i bogate w detale, które są charakterystyczne dla danego państwa, np: flagi, a nawet pogoda - w Wielkiej Brytanii deszcz to norma, a w Grecji czy Australii sucho i gorąco. Trasy są bardzo pokręcone, z reguły rzadko można porządnie rozpędzić się. Czasem łatwo trafić na małą niespodziankę - samotny głaz, znaki oraz małe drzewka to normalność. Trzeba być naprawdę czujnym i skupionym, aby samochód po przyjechaniu do mety nie był popsuty w znaczny sposób. Jako, że na trasie występuje często kilka typów nawierzchni, musimy wybrać odpowiednie opony, czasem jednak jest to bardzo trudne, bo tak jak wspomniałem, jakichkolwiek zmian w aucie możemy dokonywać co dwa OS'y. A trzeba wspomnieć, że zły wybór opon potrafi naprawdę wiele popsuć...
Technikalia
Najpierw kilka słów o optymalizacji... która jest świetna. Gra na komputerze, który jest podany na dole recenzji, płynnie chodziła w rozdzielczości 1024x768, dwukrotnym AA i maksymalnych detalach. Tak więc na kilkuletniej maszynie gra chodzi bardzo dobrze. I choć na dzisiejsze czasy grafika nie robi dużego wrażenia, nie można o niej powiedzieć złego słowa. Szczególnie samochody zostały wykonane perfekcyjnie - bardzo dobrej jakości tekstury i duża liczba detali (naklejki itp.). Trasy również są dokładnie wykonane, cieszą również efekty w postaci piachu pojawiającego się za samochodem albo kamienie "wyskakujące" z pod kół samochodu, kiedy jedziemy po szutrze. Oczywiście wszelkie chorągiewki, słupki i siatki realistycznie wyginają się po najechaniu na nie, nawet banery reklamowe nie są nienaruszalne. Jedynie drzewa są pokryte średniej jakości teksturami, ale przy jeździe w ogóle nie widzi się tego. Tak więc w dniu premiery Colin McRae Rally 04 był piękny, a teraz nadal trzyma poziom - przynajmniej w żaden sposób nie odstrasza.
Jeśli chodzi o dźwięk, również jest bardzo dobrze - ryki silników różnych samochodów różnią się od siebie, a także wszelkie piski i inne odgłosy towarzyszące podczas jazdy są właściwie nienaganne. Szkoda tylko, że nie ma jakichkolwiek odgłosów otoczenia oprócz gwizdów kibiców - przejeżdżając przez las przydałyby się jakieś śpiewy ptaków itp.
Myślę, iż Colin'a McRae Rally 04 nadal warto kupić - zapewnia wiele godzin fantastycznej zabawy. Jest to jedna z najlepszych gier wyścigowych za 20zł. Grę mogę bez wahania polecić.
Ocena gry: 9/10
Plusy:
- idealnie wyważony realizm z przyjemnością,
- grafika i dźwięki,
- wspaniale zaprojektowane trasy i ich liczba,
- małe urozmaicenie w postaci testów pomiędzy rajdami,
- licencjonowane samochody i ich liczba,
- bardzo dobra optymalizacja.
Minusy:
- dla niektórych nudna kariera,
- kilka nieistotnych drobiazgów...
Testowane na:
Pentium IV 3.2GHz | 512 RAM | Radeon 9600 256MB
Minimalne wymagania gry:
1. Windows 98SE/ME/2000/XP
2. DirectX 9.0
3. Pentium / Athlon 750MHz CPU
4. 256 MB RAM
5. 32 MB karta graficzna z obsługą Pixel Shader
6. karta dźwiękowa 16 bit zgodna z DirectX 9.0
Zalecana konfiguracja:
1. Windows 98SE/ME/2000/XP
2. DirectX 9.0
3. Pentium / Athlon 1.4GHz CPU
4. 512 MB RAM
5. 64 MB karta graficzna: ATi Radeon 8xxx lub nowsza, nVidia GeForce3 lub nowsza
6. karta dźwiękowa serii Sound Blaster Audigy 2
Autor recenzji: MATchlesS
Dodaj komentarz
Zobacz jak mieć swój własny avatar w komentarzu.