Od xboxa do PC
Pierwotnie Fable był grą tworzoną na konsolę firmy Microsoft czyli Xboxa. Na tej platformie Zapomniane opowieści ukazały się już w 2004 roku i odniosły znaczący sukces, więc można się było spodziewać konwersji na komputery osobiste, ale przyszło nam czekać..........i czekaliśmy prawie 2 lata.
Konwersja dobra czy nie ?
Na półkach sklepowych w Polsce gra znalazła się dopiero w marcu 2006 roku w polskiej kinowej wersji językowej, co było miłym zaskoczeniem dla graczy. Jednak od razu po wydaniu pojawiło się pytanie czy konwersja gry na inną platformę wyszła jej na dobre ?? Z całym sercem mogę powiedzieć, że tak. Sterowanie rozwiązano w taki sposób aby był intuicyjny dla grającego, grafika wyglądała co najmniej jak na konsoli i do tego gra została wzbogacona o dodatkową przygodę, której nie było na Xboxie.
Fabuła
Grę zaczynamy jako mały chłopiec żyjący szczęśliwie ze swoją rodziną w Dębowej Dolinie będącą wioską leżącą w malowniczo pięknej krainie zwanej Albionem. Twoim pierwszym zadaniem będzie uzbieranie 3 sztuk złota aby móc kupić prezent urodzinowy swojej siostrze. Zadanie jest banalne, ale w grze ma zadanie prostego samouczka uczącego prostych zasad (poruszanie się po świecie, rozmowa itd. ) . Gdy już uzbieramy odpowiednią ilość pieniędzy idziemy kupić u kupca podarunek i dajemy go siostrze Wszystko wydaję się piękne, lecz w pewnej chwili na wioskę napadają bandyci, zabijają wszystkich, którzy stoją im na drodze, palą wioskę i zabierają do niewoli twoją matkę oraz siostrę, lecz tobie udaje się przeżyć dzięki pomocy niejakiego Maze`a. Maze jest wysłannikiem Gildii bohaterów, który zabiera naszego bohatera do siebie aby pokazać go mistrzowi. Tak właśnie zaczyna się twój wieloletni trening, podczas którego nauczysz się strzelać z łuku, walczyć w zwarciu oraz posługiwać się magią. Wszystko po to aby po osiągnięciu wieku dojrzałości stać się pełnoprawnym bohaterem, ratującym ludzi z opresji, walczącym z potworami i poszukującym skarby. W czasie rozgrywki fabuła zacznie się komplikować (pojawią się wątki odnalezienia matki i siostry, walki z bandytami, zmagania na arenie czy walka z Jackiem Rzeźnikiem ).
Grafika i dźwięk
Grze pod względem grafiki nie można zarzucić zbyt wiele, gdyż jest ona po prostu ładna. Na ciele bohatera widać blizny, woda marszczy się, drzewa powiewają na wietrze. Ładnie wyglądają również animacje czarów, błyski, iskry. Jednak postacie są bardzo podobne do siebie, a kraina jest bajkowa co może się nie spodobać fanom ciemnych lochów i mrocznych terenów. Dźwięk też jest dobry. W tle przygrywa spokojna pasująca muzyka, zmieniająca się w różnych sytuacjach. Głosy podkładane przez aktorów są przekonujące i słucha się ich z przyjemnością.
Świat
Świat po którym się poruszamy to Albion. W Albionie znajdziemy wszystko. Są tam jeziora, rzeki, stawy, morza, lasy, śnieżne krainy, podziemia i wiele innych krajobrazów. Całość prezentuję się bardzo ładnie, lecz można narzekać na trochę zbyt podobny wygląd miast i wsi, które praktycznie różnią się tylko szczegółami.
Przeciwnicy i przyjaciele
Na swojej drodze spotkamy wiele postaci, którym możemy pomóc, zabić ich, wynająć, czy ubić z nimi interes. Podczas rozgrywki spotkamy również innych bohaterów (np. Grom, Szept ), którzy mogą nam pomóc w rozwiązywaniu tajemnic lub będą chcieli skrzyżować z nami ostrza swych mieczy. Jeżeli mowa o bohaterach trzeba również powiedzieć o przeciwnikach, których jest kilka(naście) rodzajów. Przede wszystkim będą to bandyci, latające osy (tylko na początku), strażnicy imperialni, nieumarli, kamienne i lodowe monstra, wilkołaki. Każdy z nich ma odmienny styl walki do którego trzeba przywyknąć i opracować różny sposób ich eksterminacji.
Broń i magia
Jak przystało na dobrą grę rpg także i w Fable nie zabrakło oręża do walki.
Są to różnego rodzaju miecze, tasaki, katany, młoty i topory do walki w zwarciu oraz łuki i kusze do walki na odległość. Każdy rodzaj broni ma odmienne cechy (zadawane obrażenia, waga ) dzięki którym możemy dopasować oręż do własnych potrzeb i stylu walki. W grze jest również magia podzielona na kilka kategorii m.in. zaklęcia otoczenia, cielesne, ataku. W każdej grupie znajdują się inne czary np. w zaklęciach ataku znajdują się błyskawice i płomienne kule, a w zaklęciach cielesnych uzdrowienie czy tarcza ochronna.
Zdobywanie doświadczenia i podnoszenie zdolności
W grze po zabiciu przeciwnika oprócz złota i innych skarbów „wylatują” zielone kuleczki doświadczenia. Zbierając je otrzymujemy punkty, za które w odpowiednim miejscu ( w Gildii ) możemy podnieść swoje umiejętności (zręczność, precyzja, spryt), cechy (siła, odporność, zdrowie) czy zakupić nowe czary lub podnieść siłę już posiadanych. Dzięki sile będziemy mogli walczyć ciężkimi mieczami, odporności znosić więcej obrażeń, a dzięki zdrowiu przedłużymy pasek życia. Tak samo gdy zwiększymy zręczność będziemy mogli szybciej machać bronią, precyzja da nam lepszą celność a dzięki sprytowi przekradniemy się niezauważeni za plecami przeciwników.
Skarby, miksturki, jedzenie i podarunki
Podczas naszej wędrówki przez Albion w naszym ekwipunku pojawi się ogromna ilość różnego rodzaju przedmiotów. Mikstury podnoszą nasze zdrowie, ilość magicznej many, a jedzenie leczy. Znajdziemy również skarby w postaci złota, za które kupimy zbroje, broń i inne przedmioty; drogocennych kamieni, czy oręża. W grze występują również podarunki, które należy dać magicznym drzwiom aby otworzyły się przed nami i dały przejść dalej.
Co nowego w stosunku do innych Rpg-ów ?
Fable: Zapomniane opowieści na pierwszy rzut oka nie różni się od rasowego rpg-a, lecz ma nad nimi pewną przewagę w postaci systemu w którym każdy wykonany przez nas uczynek ma dalsze konsekwencje. Oznacza to, że jeżeli będziemy dobrą postacią, pomocną to ludzie w miastach będą cieszyć się z naszego przyjazdy a nad głową pojawi się aureola, natomiast jeżeli będziemy szerzyć zło, zabijać, niszczyć i kraść ludzie będą się nas bać, a nam wyrosną rogi. W miarę postępów w grze na naszym bohaterze pojawią się blizny a z wiekiem nasz bohater się zestarzeje. W grze można jeszcze zmieniać swój wizerunek (ścinać włosy, brodę, robić tatuaże), a także chwalić się przed wykonaniem misji, że wykonamy ją na golasa lub bez odniesienia obrażeń za co dostajemy dodatkowe pieniądze.
Humor w grze
W grze występuje wiele humorystycznych sytuacji i napisów. Na płytach nagrobkowych są śmieszne rymujące się napisy, po których można dowiedzieć się co robił zmarły. Mnie osobiście rozbawił napis na końcu gry w liście płac mówiący o dzieciach, które urodziły się w Lionhead Studios podczas produkcji Fable.
Podsumowanie
Ocena gry:
9
Plusy:
· Ciekawa fabuła
· Dobra polska lokalizacja
· Ładna bajkowa grafika
· Konsekwencje naszego zachowania
Minusy:
· Podobny wygląd miast i wiosek
· Krótkość gry
Wymagania:
Windows XP
Pentium IV 1.4 GHz
256 MB RAM
karta graficzna 32 MB
3 GB HDD
Testowano na:
Athlon 2500 +
GeForce 6600 128 mb
512 mb ram
Windows XP
Dane techniczne
Producent:
Lionhead Studios
Wydawca PL:
CD Projekt
Gatunek:
RPG
Tryb gry:
Single player
Premiera:
wtorek, 20 września 2005
Premiera PL:
piątek, 17 marca 2006
Autor : Konrad Bomanowski „Boman”
Zobacz jak mieć swój własny avatar w komentarzu.