Doom 3 - recenzja gry
Doom 3 - recenzja gry - 5.0 out of
5
based on
7 votes
- Szczegóły
-
Kategoria: Recenzje Gier
-
Utworzono: niedziela, 07, październik 2007 12:35
-
MATchlesS
-
Odsłony: 7654
Doom 3 - recenzja gry
Ostatnio po raz drugi przechodzę Doom'a 3 - tytuł, który chyba zna każdy.
Gra w prasie i Internecie dostawała bardzo różne oceny - czasem słabe (np: w Komputer Świat Gry - 3 gwiazdki i została leciutko zjechana; odziwo dwa lata później w reedycji dostała 4 gwiazdki), a czasem bardzo dobre - w granicach dziewięciu punktów w dziesięciostopniowej skali...
Według mnie gra jest po prostu dobra - ma swoje zalety i wady, które krótko chciałbym wymienić wraz z małym uzasadnieniem.
Czekam także na Wasze opinie!
Jest Straaaaasznie!
Gra Doom 3 jest dla ludzi o mocnych nerwach. Nie ma to jak włączyć sobie ową grę o północy, założyć słuchawki 5.1 i... spaść z krzesła/fotela.
Przyznam, że sam (przy pierwszym przechodzeniu gry) przestraszyłem się kilka razy - chyba najbardziej w momencie zbliżania się do metalowych schodków - kiedy byłem ich blisko, z pod schodków wyskoczył Imp - mocne muszę przyznać. Takich momentów jest kilka w grze.
Lubię kiedy gra jest horrorem, a portki trzesą mi się przed każdym wejściem do innego pomieszczenia z obawą, że będę miał za milisekundę zawał serca. Gra straszy i za to dostaje dużego plusa - bardzo to lubię.
Jak długo gramy?
Wielka zaleta gry - w nawale krótkich FPS'ów Doom 3 jest długą grą. W grze jest ponad dwadzieścia dość dużych etapów, które są średnio urozmaicone... ale do tej kwestii jeszcze wrócę.
Jak/co widać i słychać?
Pomimo, że gra wyszła kilka lat temu, według mnie prezentuje się bardzo dobrze. Szczególnie wszelkiego rodzaju zombi i potwory są szczegółowe. Także niektóre poziomy od strony graficznej są bardzo dobre - szczególnie IMO w piekle. Dodam tylko, że pomimo, że gra straszyła wymaganiami sprzętowymi tak naprawdę działa bardzo dobrze - na moim komputerze z cieniami, wysokimi detelami (NIE mam ustawionych oczywiście na Ultra - mam zaznaczone na wysokie, czyli trzecie w czterostopniowej skali) i w rozdzielczości 1024 x 768 chodzi całkowicie płynnie. Jednak dodam, że zmieniłem "image_anisotropic 8" na "1" - jest mało zauważalne, a gra chodzi o wiele szybciej.
Również dźwięk daje rade - dynamiczna muzyka i odgłosy potworów to główne zalety. Również różnej maści efekty związane z dźwiękiem są praktycznie nienaganne. Mogę się przyczepić jedynie do odgłosów niektórych broni oraz lokalizacji. Aktorzy, którzy podkładają głos nienajlepiej się spisali. Poza tym, moim zdaniem, po prostu źle dobrano głosy, a na dodatek głosy w e-mail'ach są bardzo podobne - jedna osoba podkładała głos kilku postaciom.
Skoro już o polonizacji mowa - wersja PL jest bardzo dobra. Znalazłem tylko kilka literówek w całej grze. Wszelkie filmy są bardzo dobrze zrealizowane - mam na myśli narratora. Gdyby w nagraniach dźwiękowych były bardziej zróżnicowane głosy całość prezentowała się prawie idealnie.
Czym strzelamy?
Nasz arsenał jest dość spory. Według mnie jest dobrze wyważony.
Nie ma w nim szczególnego i nowego, chociaż masakra piłą mechaniczną jest nawet fajna.
Amunicji w grze nie brakuje, więc cieszymy się wspaniałymi zabawkami.
Modyfikację, dzięki której do niektórych broni jest podczepiona latarka możemy znaleźć w Internecie. Nigdy tego nie używałem i nie mam zamiaru.
Co nas straszy?
Przeciwnikami na początku są zwykli zombi, których zabijam latarką. Jednak szybko pojawiają sie Impy - potwory z piekła. Z biegiem czasu pojawiają się kolejne modyfikacje stworów - coraz groźniejsze i silniejsze, w które trzeba wpakować wiele ołowiu.
Jeśli chodzi o bossów - moim zdaniem jest ich za mało oraz są za łatwi. Oczekiwałem, że walczyć będę z wielkim potworem pół godziny i z jego pokonania będę ogromnie zadowolony... Niestety - rozwalić każdego można w kilka minut, a nawet kilkadziesiąt sekund i to bez większych problemów.
Po ilu zasypiamy?
Największą wadą gry jest pewna powtarzalność - gdyby nie poziomy w piekle gra byłaby całkowicie nudna. W ogóle nie wychodzimy na "świeże powietrze" (nie wspominam o dwudziestosekundowym spacerku, bo tego nie można uznać za wyjście), cały czas krążymy po tych samych korytarzach. Nie ma żadnej innowacji, czegoś nowego - czegoś co zaskoczyłoby. Dlatego gra potrafi szybko się znudzić - ot, godzinka dziennie - potem zasypiamy.
Moja ocena...
... to 8 w dziesięciostopniowej skali. Głównie dlatego, że jestem wielkim fanem FPS'ów - dla osób, które tylko od czasu do czasu grają w ten gatunek gier, wydaję mi się, że będzie po prostu nudny. Nie ma co ukrywać, że tak naprawdę Doom 3 nic nie wniósł do gatunku...
Ocena końcowa gry:
8 na 10 punktów
Plusy:
- grafika,
- dźwięk (muzyka, odgłosy potworów i efekty)
- optymalizacja gry,
- długość rozgrywki jak na FPS'a,
- potrafi nieźle przestraszyć,
- klimat,
- ciekawie zaprojektowani przeciwnicy,
- dobrze dobrane bronie.
Minusy:
- tak naprawdę nie ma nic nowego i innowacyjnego,
- dźwięk (odgłosy strzelania z niektórych bronie oraz powtarzający się lektorzy),
- dla niektórych nudna po 30 minutach grania,
- gramy właściwie tylko w pomieszczeniach.
Grę testowano na:
Pentium IV 3,2GHz | 512 RAM 533 MHz | Radeon 9600 256 MB
Minimalne wymagania sprzętowe:
- Karta graficzna 3D, w 100% zgodna z DirectX 9.0b i z 64 MB oraz najnowszymi sterownikami Windows 2000/XP;
- Pentium IV 1.5 GHz lub Athlon 1500+;
- 384 MB RAM;
- CD ROM 8x;
- 2.2 GB na dysku twardym (dodatkowe 400 MB na plik wymiany Windows);
- 16-to bitowa karta dźwiękowa,
- mysz i klawiatura zgodne z DirectX 9.0b.
Obsługiwane karty/procesory graficzne:
- Radeon 8500, 9000, 9200, 9500, 9600, 9700, 9800;
- Nvidia GeForce 6800, 3/Ti, 4MX, 4/Ti, FX.
Dla gry wieloosobowej w Internecie - TCP/IP i sieci LAN - TCP/IP: szerokopasmowy dostęp do Internetu (dla gry w Internecie); karta sieciowa z najnowszymi sterownikami (do gry sieci lokalnej).
Uwaga: Gra nie działa z Win 95/98/ME i NT.
Autor recenzji: MATchlesS
Dodaj komentarz
Zobacz jak mieć swój własny avatar w komentarzu.