- Szczegóły
-
Kategoria: Nowinki Internetowe
-
Opublikowano: piątek, 27, październik 2006 23:33
-
Odsłony: 2844
Młodzi ludzie lubią spędzać czas przed telewizorem, z kolei za
najbardziej wiarygodne źródło informacji uważają Internet, wynika badań
przeprowadzonych dla Canal+ Cyfrowego przez PBS DGA.
Telewizja
Telewizja to, zdaniem młodych, najlepszy sposób na spędzanie wolnego
czasu. Jest to także dla nich drugie, po internecie, medium pod
względem wiarygodności dostarczanych informacji. Przez co najmniej dwie
godziny dziennie telewizję ogląda 73 proc. młodzieży w wieku 11-18 lat,
co trzeci nastolatek robi to co najmniej przez 3 godziny w ciągu doby.
Najdłużej - ponad 4 godziny - przed telewizorem przebywają
gimnazjaliści.
Prawie połowa młodych ludzi w tym wieku, włączając telewizor nie wie,
co chce obejrzeć i wybiera przypadkowe programy, przeskakując z kanału
na kanał. Co siódmy nastolatek zwykle ogląda w ciągu dnia 6 i więcej
kanałów telewizyjnych, a co trzeci - co najmniej 5.
Najchętniej oglądanymi przez młodzież programami są filmy (61 proc.). Seriale, sport
i teledyski wskazało 29-26 proc.. badanych, natomiast wiadomości lubi
oglądać zaledwie 3 proc. młodzieży. Poszukujący nowych filmów młodzi
ludzie często sięgają także po te, które przeznaczone są dla widzów
dorosłych. Co siódmy gimnazjalista deklaruje, że świadomie ogląda co
najmniej raz w tygodniu programy lub filmy oznaczone czerwonym znakiem
w rogu ekranu. Co trzeci robi to co najmniej raz w miesiącu.
Radio
Mniejszym powodzeniem niż telewizja cieszy się radio. Co czwarty
nastolatek słucha radia rzadziej niż raz w tygodniu. Zainteresowanie
tym medium wzrasta z wiekiem - przynajmniej 2 godziny dziennie radia
słucha 12 proc. 11-13-latków, co czwarty przedstawiciel grupy
14-16-latków (24 proc.) i aż jedna trzecia 17-18-latków (32 proc.).
Prasa
Jeszcze mniej popularna wśród młodzieży jest prasa. Gazet codziennych
nie czyta ani nawet nie przegląda blisko 40 proc. badanych nastolatków,
a bierze je do ręki codziennie tylko co dziesiąty młody człowiek.
Magazyny dla dzieci i młodzieży codziennie czyta zaledwie 3 proc.
ankietowanych. Co czwarty nastolatek deklaruje, że nie robi tego nigdy.
Tylko nieliczni respondenci są skłonni przyznać, że wierzą w to, czego
dowiadują się z prasy.
Internet
Internet jest najmniej powszechną formą spędzania wolnego czasu (aż 20
proc. nastolatków nie korzysta z niego w ogóle), co może wiązać się z
ograniczoną dostępnością tego medium zwłaszcza w mniejszych
miejscowościach. Jednocześnie jednak aż co trzeci młody człowiek
deklaruje, że zagląda do sieci codziennie. W tej grupie 40 proc.
badanych spędza w ten sposób 1-2 godziny dziennie, 35 proc. - od 2 do 4
godzin, a aż 22 proc. korzysta z internetu dłużej niż 4 godziny.
Postawy wobec mediów
Postawy ankietowanych nastolatków wobec mediów wydaje się
charakteryzować pewna niekonsekwencja. Z jednej strony przyznają oni,
że media mogą odgrywać istotną rolę w budowaniu opinii i światopoglądu
młodego człowieka, a z drugiej konstatują, że media nie są im potrzebne
i narzekają na bałagan informacyjny. Jednomyślnie z kolei potwierdzają
tezę, że w telewizji jest za dużo brutalnych scen i przyznają, że
oglądają programy, w których takie sceny są pokazywane.
Dla większości badanej młodzieży (72 proc.) najważniejszym zadaniem
mediów jest dostarczanie im rozrywki, filmów (56 proc.) i muzyki (45
proc.). 41 proc. nastolatków szuka w mediach programów edukacyjnych.
Młodzi ludzie domagają się także więcej informacji (36 proc.) choć
częściej niż o politykę lub gospodarkę chodzi im o wiadomości dotyczące
rozrywki, sportu, zdrowia, mody i urody.
Korzyści wynikające z kontaktów z mediami
Teza, że "z mediów nie można się niczego przydatnego nauczyć", została
przez badanych zdecydowanie odrzucona. Poza wspomnianymi wyżej
informacjami o rozrywce, sporcie, czy urodzie młodzi ludzie szukają w
mediach np. ciekawych programów przyrodniczych (20 procl). Niemal co
dziesiąty nastolatek czerpie z mediów wiedzę związaną z szeroko pojętą
kulturą i religią.
Oferowane aktualnie młodzieży programy edukacyjne nie do końca
odpowiadają jej potrzebom i gustom, jednak potencjał i zapotrzebowanie
na takie pasma jest przez młodych zgodnie deklarowany. Szczególnie
widoczne jest to w grupie 11-13-latków, która chętnie oglądałyby w
telewizji programy związane z nauką i programem szkolnym, jednocześnie
jednak nie ocenia aktualnie dostępnych tego typu programów jako
ciekawych i pouczających.
Interesujący jest również stosunek ankietowanych do reklamy. Tylko 1
proc. badanych przyznaje, że oczekuje od mediów emitowania lub
publikowania reklam, jednak większość ankietowanych zgadza się z
twierdzeniem, że "reklamy w mediach są potrzebne, bo można dowiedzieć
się, co kupować", a niemal wszyscy akceptują tezę, że "reklamy są
fajniejsze niż reszta programów".
Badanie zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2006 r. przez PBS
DGA Sp. z o.o. na zlecenie Canal+ Cyfrowy na ogólnopolskiej,
reprezentatywnej próbie (osoby w wieku 11-18 lat).
Źródłó: Media2.pl
Dodaj komentarz
Zobacz jak mieć swój własny avatar w komentarzu.